Ami hivatásomat illeti: először fazekas-keramikus lettem, majd pszichológus, de mindkét hivatásomban az alkotótevékenységeknek és kreativitásnak a lélekre gyakorolt hatását tartottam fókuszban.
FAZEKAS – KERAMIKUS
Közel 25 éve érintett meg először egy fazekasműhely jellegzetes agyagos-mázas illata az Őrségben. Akkora hatással volt rám ez az élmény, hogy bekönyörögtem magam egy csillaghegyi kerámiaműhelybe retusálónak. Eközben két szakmai iskolába iratkoztam be párhuzamosan, és kitanultam a fazekas mesterséget. Az agyagformálás a mai napig is különleges hatással van rám. Számomra az alkotás folyamata jóval túlmutatott a kézművességen, a lelki energiák csatornájaként érzékeltem.
Ez is abba az irányba mutatott, hogy lélektant tanuljak, ekkor kezdtem el pszichológiai tanulmányaimat az ELTE-n. Jó ötletnek tűnt, hogy az egyetem évei alatt saját munkahelyet teremtsek, ahol szabadon osztom be az időmet, sőt sajátmagam és mások megélhetését is biztosíthatom. Létrejött a Talizmán Kerámia műhely, mely 5 főnek adott munkalehetőséget.
Nem mértem fel, mekkora energiabefektetés kell egy induló vállalkozáshoz és egy nappali tagozatos pszichológia szak elvégzéséhez. Az egyetemi éveim során a kerámia igaz, hogy megélhetési forrássá vált és sikeresen működött, de ennek érdekében én alkotó emberből főképp üzletasszonnyá változtam. A kerámiaműhely ugyan lehetőséget adott arra, hogy rugalmas időbeosztással tudjam összehangolni munkámat a tanulmányi követelményekkel, de a vezetői felelősség, a temérdek munka és az üzleti kihívás energiaigénye a tartalékaimat is felemésztette. A negyedik év végén egy napon már sírva ébredtem a tehertől, nullára merítettem ki az energiatartalékaimat.
FEL KELLETT ISMERNEM, HOGY A MEGÉLHETÉS ÁLTAL IS INSPIRÁLT KÉZMŰVESSÉG, ÉS A BELÜLRŐL INSPIRÁLT ALKOTÓI ÖNKIFEJEZÉS KÉT KÜLÖN TERÜLET, MELYET NEM SZABAD ÖSSZEMOSNI!
ŐSI MAGYAR MINTÁS KERÁMIÁK
Egy időben tanulmányoztam a magyar nép eredetéről szóló írásokat, és eközben bukkantam rá azokra a csodaszép, izgalmas hun, szkíta, avar, honfoglaláskori ősi mintákra, melyekkel a korongozott agyagedényeimet díszítettem. A mintákat elődeinkhez hasonlóan színes földfestékkel (engobbal írókázva) vagy karcolással vittem fel a vörösre, zöldes-barnára égő agyagedényekre. A vízállóság miatt ólommentes átlátszó mázzal vontam be az edényeket.
Számomra nem kétséges, hogy az ősök motívumai, szimbólumai a gyökereinkből eredő energiát képesek közvetíteni a mai kor emberéhez az edényeken keresztül is. Fazekas edényeim stílusát a régi korok és a gyökereim kutatása inspirálta, melyet ötvöztem a mai kor edényhasználati szokásaival. Valójában máig inspirál az, hogy az ősit, a régit az újjal ötvözzem és harmóniába hozzam.
MŰVÉSZETTERÁPIA
Az alkotói folyamat számomra a bennünk rejlő világ megismerésének egy lehetséges útját jelenti, melynek átalakító, gyógyító, energiafokozó minőségei vannak. Személyes tapasztalataim alapján, majd másoktól tanulva, de valójában intuitív módon sajátítottam el a művészetterápiát. Később tanultam is ezt a hivatást, mely során saját módszereimet is kialakítottam.
Arra törekszem, hogy az alkotási folyamatot lelkiállapotaink rendezéséhez, alakításához, személyiségünk fejlesztéséhez, önmagunk megismeréséhez tudjuk felhasználni. Ennek nem csak a felnőttekkel, de a gyerekekkel való munkámban is sokszor hasznát vettem olyan esetekben, amikor az emberek nem tudtak beszélni a bennük zajló lelki folyamatokról, érzésekről.
Az alkotást, mint terápiás hatású művészeti tevékenységet alkalmaztam már idősek otthonában, hajléktalan emberekkel, addiktológiai betegekkel, hátrányos helyzetű gyerekekkel.
Gyakran vezettem különféle művészeti-önismereti alkotóműhelyt („Alkotóbarlang”), mely azok számára adott teret, akik az alkotás útján kívántak kapcsolódni belső erőforrásaikhoz.
MUS-E PROGRAM
A nemzetközi MUS-E program a veszélyeztett sorsú, nehéz körülmények között élő gyermekek számára a művészetek gyakorlásával kínál olyan pozitív viselkedésmintákat, mely az egymás elfogadására, tiszteletére tanít. Ebben a programban terápiás szemléletű művészként a képzőművészet eszközeivel dolgoztam 3 éven át. Gyakran együttműködtem más művészeti ágat képviselő művészekkel is. Nemzetközi projekteken is résztvehettem, és ahogyan egyre inkább elmélyültem az alkotási folyamat gyógyító-transzformáló tapasztalataiban, úgy vitt a sorsom egyre távolabb az országhatártól.
BALI
Balin továbbra is az alkotásban rejlő lélekgyógyító potenciálok kiaknázását kerestem, miközben saját kreatív utam is egy következő fázisba lépett. A művészetterápia eszközeivel önkéntesként először mentálisan sérült gyermekekkel foglalkoztam egy éven keresztül a Sari Hati iskolában, Ubudban.
Később a szigeten tartózkodó felnőtteknek adtam művészetterápiás szemléletű workshopokat.
Az egyik legnagyobb megtiszteltetés számomra, hogy a mai napig is Wayan Karja, nemzetközileg is számontartott festőművésszel működöm együtt a művészeterápiás workshopokon.
ALKOTÁS, MINT KRÍZISINTERVENCIÓ
A sors úgy hozta, hogy az alkotás lélekgyógyító hatását extrém körülmények között, 7-es erősségű földrengések mellett is megtapasztalhattam 2018 szeptemberében. Kétszer egy hetet töltöttem Lombok szigetének romokba dőlt részén, ahol a helyi segélyszervezettel együttműködve a művészetterápiát krízisintervenciós eszközként alkalmazhattam. Két napos workshop keretében oszthattam meg tapasztalataimat és módszereket az indonéz szakmabeliekkel. Néhány napon keresztül a leginkább földrengés súlytotta területekre szálltunk ki, néhány órás enyhülést hozva a gyerekeknek és felnőtteknek. A romokba dőlt külső világból egy biztonságos belső világba varázsolódtunk bele, ahol lehetőség volt azonnal olyan forrásokhoz férni, amely enyhített a külvilágból érkező folyamatos fenyegetettség nyomásán. Tapasztalataimból ebben a blogbejegyzésben lehet olvasni: https://lelekmuvesz.hu/egy-het-onkentesseg-a-foldrenges-sujtotta-lombokon/
TRÓPUSI KERÁMIÁK
Bali hatására egészen más irányba fordult az alkotókedvem. A trópusi világ az aktuális életérzéseimnek megfelelően nem csak az öltözékeimet, de az alkotásaimat is kiszínesítette. Kerámiáim egy része továbbra is funkcionális maradt. Másrészt olyan “balansztornyokat”, pici oltárokat kezdtem készíteni, melyeket virágokkal, kagylókkal, gyöngyökkel, ásványi kövekkel díszítettem. Balinéz hatásra ezek részemről egyfajta felajánlások az isteni világnak. Bali szellemisége erősen áthatotta a pszichémet abban a tekintetben, hogy az életemet is egyfajta felajánlásnak érzem. Ezt tükrözik a kerámiáim is. Alkotásaim nagy részét ezért el is ajándékozom.
0 hozzászólás